Tuesday, May 1, 2007

Priset att flyga billigt

Plötsligt kan man resa ofta mellan Paris och Stockholm, dvs mellan den lilla flygplatsen Beauvais 1,5 tim. från Paris och den lilla flygplatsen Skavsta 1,5 tim. från Stockholm. Flygbolaget heter Ryan Air och är klassat som en av de bolag som ger sämst service i Europa – men det är billigt. Därför plågar vi oss igenom den obekväma resan, med de obekväma, långa bussresorna, stroppiga personalen och sunkiga flygplatser. Men det måste ju erkännas att de har fräschat upp sig, både Beauvais och Skavsta.
Man slipper stå och vänta som packade sillar i ett tält på Beauvais men tvingas ändå genomlida den besvärliga incheckningen. Av någon anledning affischeras inte i förväg vid vilken disk incheckningen skall ske, så när beskedet äntligen kommer rusar alla dit och enorma köer uppstår. I väntsalen finns det för få stolar att sitta på, som dessutom är obekväma. Värre är det på Skavsta där man har ännu obekvämare stolar. Rekordet slår en liten otäck, blå fåtölj som man får ont i ryggen av redan efter några minuter. På Skavsta har man varit lite smart och installerat incheckningsautomater, men de har stått oanvända i månader.

Säkerhetskontrollen på Skavsta är undermålig och o-professionell. Personalen verkar vara dåligt utbildad och odisciplinerad. Det verkar nästan som de hatar sitt jobb. Man söker genom väskor utan handskar, uppträder arrogant och hotar med polis vid minsta diskussion. Paragrafrytteriet är legio.
Fransmännen är inte mycket bättre, men har en vänligare attityd och är naturligtvis artigare än de buffliga svenskarna. Undertecknad har upplevt andra säkerhetskontroller som har varit betydligt trevligare och mer professionella. Dock har jag sluppit uppleva de amerikanska, som enligt uppgift slår rekord i dåligt uppträdande.

Jag ber att få hissa pestflagg för taxfreeaffären på Beauvais. För ett slag sedan kom jag in dit för att köpa något och blev genast påhoppad av en ung dam som på ett oförskämt sätt påpekade att man minsann inte fick ta in några väskor i affären, de skulle stå utanför, osv, osv.
När skulle jag betala stod den sura flickan i kassan och verkade inte ha muntrat upp sig. När jag skulle gå påpekade jag för henne hur trist det var att bli så dåligt bemött och undrade var serviceandan hade tagit vägen. Avslutningsvis tyckte jag synd om hennes arbetsgivare och sade att om hon hade jobbat hos mig, så hade hon nog fått se sig om efter ett annat arbete.

En stund sedan när jag stod i kön för att komma ut till flygplanet, kom en man fram till mig och presenterade sig som taxfreebutikens chef. Han undrade vad jag hade för rätt att kritisera hans söta lilla anställda. Jag svarade att i Frankrike har varje människa rätt att uttrycka sina åsikter och att hans anställda hade uppfört sig illa. Mannen lommade iväg och folk omkring mig intygade att även de hade blivit illa behandlade. Några klagade till och med på säkerhetskontrollen.
Man undrar varför det skall vara så förtvivlat svår att vara lite vänlig, särskilt när man har med människor att göra?
Detta var en gnällig, negativ blog. Men ibland är det skönt att skriva av sig.

No comments: